رنو تندر 90 پلاس یا پژو 207 صندوق دار؟

به گزارش وبلاگ شماره 3443، وب سایت فرادید: این روز ها با افزایش حیرت آور و لحظه ای قیمت ها در بازار آزاد و حتی کارخانه، انتخاب و خرید یک خودرو معمولی نیز هر روز در حال تبدیل شدن به یک فرآیند سخت تر و پیچیده تر است.

رنو تندر 90 پلاس یا پژو 207 صندوق دار؟

کار به جایی رسیده که حتی در مرز 100 میلیون تومان نیز معدود خودرو های وارداتی موجود جای خود را به ساخته های بی کیفیت وطنی داده و به محدوده بالای 200 میلیون تومان کوچ نموده اند. چنین شرایطی مشخصاً فقط به نفع فراوری کننده و دلالان بوده و خریداران واقعی جدای از سردرگمی بسیار، بیشترین ضرر ممکن را نیز متحمل می شوند.

با این حال هستند کسانی که به دور از بلبشوی موجود مَرکبی برای استفاده شهری و خانوادگی می خواهند و دنبال راهی برای تسهیل انتخاب خود بین گزینه های انگشت شمار موجود می گردند.

به همین منظور در این نوشتار دو سدان شناخته شده بازار یعنی رنو تندر 90 پلاس و پژو 207 صندوق دار را باهم مقایسه می کنیم و نقاط قوت و ضعفشان را روبروی یکدیگر می سنجیم.

طراحی ظاهری و داخلی

ظاهر تندر 90 پلاس درواقع همان فیس لیفت 2008 رنو/داچیا لوگان بوده که با تأخیری چند ساله به وسیله ایران خودرو اعمال شد و طبق معمول در کنار مدل قدیمی روی خط فراوری رفت. این نسخه در بخش چراغ های جلو و عقب، سپرها، جلوپنجره و بعضی جزئیات دیگر تغییراتی به خود دیده و نسبت به تندر 90 معمولی زیباتر، سرحال تر و نونوارتر به نظر می رسد.

داخل اتاق، اما شاهد همان طراحی بی روح قبلی با یکی دو تغییر جزئی هستیم و تریم تمام پلاستیکی، خروجی های دایره ای سیستم تهویه، غربیلک فرمان پلاستیکی و نشان دهنده های کاملاً ساده پشت آن، دو جالیوانی و سیستم پخش صوت با ظاهر ابتدایی خبر از یک خودروی مالی قدیمی می دهند.

این فرانسوی میانسال شاکله ای جعبه ای دارد، حجم پردازی و خط کشی جذابی در ظاهرش به چشم نمی خورد و با آن چراغ ها و سپر های ساده، ارتفاع زیاد کف تا سقف و نیز لبه صندوق از سطح زمین هیجان و انرژی خاصی به بیننده منتقل نمی نماید.

آنسوی میدان، 207 سدان به عنوان یکی دیگر از ایده های خلاقانه (!) ایران خودرو تلفیقی ناهمگون از 207 هاچبک و 206 اِس دی بوده و، چون زمان زیادی از حضور 206 و 207 در بازار کشور می گذرد بجز چند تفاوت جزئی در سپر عقب، درب صندوق عقب، خطوط بدنه و... چهره اش کاملاً برای ایرانیان آشناست؛ گرچه این آشنایی چیزی از ناهماهنگی و نازیبایی آن کم نمی نماید.

207 صندوق دار علی رغم اینکه در ظاهر نسبت به تندر 90 پلاس از عدم تناسب بسیار بیشتری رنج می برد، به لحاظ طراحی داخلی با بهره گیری از چیدمان زیباتر، سبک و سیاق امروزی تر و متریال بهتر یک قدمجلوتر از آن می ایستد.

به طورکلی، اما هیچ یک از این دو را نمی توان زیباتر از دیگری دانست و با اشاره به این نکته که تندر 90 پلاس چه در بیرون و چه در داخل اندکی کهنه و تکراری می نماید، اما در عوض 207 در بحث اصالت طراحی هیچ حرفی برای گفتن ندارد، باید قضاوت نهایی را به سلیقه خریدار سپرد.

مشخصات فنی

207 اِس دی نو با طول 4211 میلی متری و عرض 1669 میلی متری ابعادی مشابه 206 سدان دارد و برای استفاده روزمره در شهر های شلوغی همچون تهران نسبتاً مناسب به نظر می رسد و برخلاف تصور، اندکی از تندر 90 با طول و عرض 4250 و 1740 میلی متری جمع وجورتر است.

در بحث کیفیت ساخت و دوام بخش های مختلف باید گفت: به طورکلی خانواده تندر 90 و ساندرو بواسطه کیفیت بسیار بالاتر قطعات (فنی) و نظارت مستقیم رنو بر فرایند فراوری شرایط بسیار بهتری دارد و با توجه به افت روزافزون کیفیت ساخته های داخلی ایران خودرو قطعاً در مصاف با 207 سدان نیز پیروز میدان است.

زیر کاپوت تندر 90 پلاس بلوک 4 سیلندر خطی تنفس طبیعی 1598 سی سی 16 سوپاپ K. 4 M. آرمیده که در برترین حالت 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه و 140 نیوتن متر در 3750 دور بر دقیقه بدست می دهد.

این ارقام در مدل دستی از گذرگاه جعبه دنده 5 سرعته و در مدل اتوماتیک با جعبه دنده 4 سرعته به چرخ های جلو می رسند و جدای از سقف سرعت 175 کیلومتر بر ساعت، شتاب اولیه این دو نسخه به ترتیب برابر با 10.2 و 11.7 ثانیه خواهد بود.

در مقابل، 207 صندوق دار از پیشرانه 4 سیلندر 1587 سی سی 16 سوپاپ TU 5 معروف با حجم مشابه و خروجی 105 اسبی و 142 نیوتن متری تقریباً یکسان با تندر 90 نیرو می گیرد که البته این خروجی در دور های بالاتر (به ترتیب 5800 و 4000) زیر پای راننده خواهد بود و بیشینه سرعت 189 کیلومتر بر ساعت را ممکن می سازد. 207 سدان فعلا با جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک فراوری می گردد و هنوز خبری از مدل دستی آن نیست.

با توجه به وزن خشک 1152 کیلوگرمی 207، 37 کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به تندر پلاس اتوماتیک و این نکته که بلوک TU 5 عموماً در مدل های پارس و 206 سدان نیز کشش ضعیف تری نسبت به 206 هاچبک دارد نباید انتظار داشت که در برابر رقیب فرانسوی عملکرد چشمگیری ارائه کند.

طبق اطلاعات رسمی ایران خودرو مصرف سوخت تندر 90 پلاس اتوماتیک در یکصد کیلومتر ترکیبی برابر با 8.3 لیتر است که در مقایسه با مصرف 7.3 لیتری 207 صندوق دار و البته توجه به باک 50 لیتری هردو خودرو یک امتیاز منفی به شمار میرود.

مجموعه ترمز در تندر 90 پلاس از نوع دیسکی (جلو) و کاسه ای (عقب) بوده و با سامانه ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) پشتیبانی می گردد؛ 207 سدان، اما پا را کمی فراتر گذاشته و نه تن ها در هر چهار چرخ از ترمز دیسکی استفاده می نماید (جلو خنک شونده و عقب ساده) بلکه علاوه بر ABS و EBD از ترمز کمکی برقی (EBA) نیز سود می برد.

راهنمایی خودرو نیز در 207 صندوق دار برای اولین بار در محصولات وطنی بر عهده سیستم فرمان برقی است که خود این حذف پمپ هیدرولیک از مجموعه فنی، عدم احتیاج به تغذیه آن به وسیله پیشرانه و شاید بهبود ناچیز بازدهی پیشرانه را در پی دارد.

امکانات و تجهیزات

207 سدان همچون نسخه هاچبک از طیف قابل قبولی از تجهیزات رفاهی شامل تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی داشبورد، کنترل سیستم صوتی و مکالمه روی غربیلک فرمان، بلوتوث، سیستم مالتی مدیا با قابلیت پشتیبانی از فایل های صوتی و تصویری، رهیاب (GPS)، پورت USB و AUX، چراغ روشنایی در روز LED، چراغ مه شکن جلو و عقب، آینه های جانبی تمام برقی مجهز به گرم کن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، حسگر و دوربین عقب، صندلی های تاشونده (60/40) عقب با قابلیت نصب صندلی کودک، ایموبیلایزر، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در 6 و 4 جهت، کروز کنترل، بازکن صندوق عقب داخل اتاق، قابلیت دسترسی به صندوق از ردیف عقب و 2 کیسه هوا سود می برد.

بعلاوه در آینده نزدیک نسخه آپشنال آن نیز با امکانات اضافی همچون سقف پانوراما، نمایشگر مخصوص ردیف عقب، رینگ های بزرگ تر، باربند سقفی، تودوزی چرمی، یخچال صندوق عقب و... روانه بازار خواهد شد. تندر 90 پلاس، اما همانقدر که در بحث اصالت و کیفیتِ ساخت حرف اول را می زند به لحاظ تجهیزات چیزی در چنته نداشته و با بسنده کردن به تهویه مطبوع دستی، پورت USB و AUX، بلوتوث، آینه های جانبی برقی با گرمکن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، چراغ مه شکن جلو و عقب، کامپیوتر سفری، بازکن در صندوق عقب داخل اتاق، ایموبیلایزر، تودوزی پارچه ای نو و غربیلک فرمان ساده عملاً قافیه را به رقیب شترگاوپلنگ خود می بازد.

البته بد نیست به این نکته هم توجه کنیم که بعضی امکانات موجود در 207 ازجمله نمایشگر داشبورد، رهیاب و حسگر و دوربین دنده عقب در بازار آزاد نیز قابل خریداری بوده و بعضاً نسبت به نمونه شرکتی کیفیت بالاتری هم دارند.

جمع بندی

رنو تندر 90 پلاس

نکات مثبت:

کیفیت ساخت بالاتر - استهلاک بسیار کم تر - کابین و صندوق بار جادارتر برای استفاده خانوادگی - تعویض دنده نرم تر - هماهنگی بیشتر پیشرانه و جعبه دنده - سیستم تعلیق تقویت شده و سواری نرم تر در جاده های ایران- اصالت

نکات منفی:

طراحی ظاهری و داخلی نازیبا - ترمز های ضعیف تر - تجهیزات ایمنی و رفاهی ناچیز - ارتفاع زیاد و ناپایداری سر پیچ ها

پژو 207 سدان

نکات مثبت:

تجهیزات ایمنی و رفاهی قابل قبول - ترمز های قدرتمندتر -بازار دست دوم پررونق

نکات منفی:

کابین کم جا - طراحی نامتناسب و ناهماهنگ - کشش ضعیف - کیفیت ساخت پایین - پیشرانه و جعبه دنده ناهماهنگ - ایرادات برقی شایع - ضربه های شدید هنگام تعویض دنده

پ

منبع: برترین ها

به "رنو تندر 90 پلاس یا پژو 207 صندوق دار؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنو تندر 90 پلاس یا پژو 207 صندوق دار؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید