چگونه وارد حرفه بازاریابی محتوا شویم؟
به گزارش وبلاگ شماره 3443، اگر محتوا پادشاه است، پس بازاریابان محتوایی جادوگرانی هستند که از جادوی خود برای مجذوب نماینده به نظر رسیدن و شگفت انگیز بودن کلمات استفاده می نمایند. اما شاید این تنها تعریف از بازاریابی محتوایی نباشد. در واقع باید عنوان کنیم که بازاریابی محتوایی یکی از موثرترین روش ها برای افزایش عایدی کسب وکارها و آگاهی از برند آنها است. اما از آنجایی که این حرفه می تواند به بسیاری از کسب وکار برای افزایش عایدی یاری کند، بنابراین افراد بسیاری نیز به سمت راستا شغلی محتوا و پیشرفت در این حرفه سوق داده می شوند.
به علت اهمیت شغل محتوا و راستا شغلی برای محتوا، تصمیم گرفتیم در این مقاله به راستای که هر فرد برای تبدیل شدن به یک کارشناس محتوا باید طی کند، بپردازیم. حتی اگر تجربه بازاریابی یا نوشتن به صورت حرفه ای را نداشته باشید، می توانید از این راهنما برای ورود به این حرفه بهره ببرید.
بازاریاب محتوایی کیست؟
یک بازاریاب محتوایی کسی است که با استفاده از هنر و توانایی خود محتوای چاپی، تصویری و ویدیویی مجذوب کنندهی خلق می نماید که از آن محتوا، کسب وکارها می توانند برای تعامل با مخاطبان خود استفاده نمایند. هدف بازاریابان محتوایی معمولاً ایجاد محتوای آموزشی مرتبط با حوزه ای است که در آن کار می نمایند. در حالی که محتوایی که آنها به اشتراک می گذارند ممکن است به طور غیرمستقیم با محصول یا خدماتی که تبلیغ می نمایند مرتبط باشد، اما در عین حال برای مخاطب ارزشمند است و زمینه را برای تعامل بیشتر مخاطب با برند در آینده فراهم می نماید.
نوع محتوایی که این متخصصان فراوری می نمایند بسته به کارفرما، صنعت و رسانه آنها می تواند بسیار متفاوت باشد. اما با این حال، اهدافی که تمام بازاریابان محتوایی دنبال می نمایند یکسان است. این اهداف مشترک میان بازاریابان محتوایی عبارت اند از:
- افزایش معروفیت برند: فراوری محتوای باکیفیت به برند یاری می نماید تا به عنوان یک متخصص و رهبر صنعت دیده گردد، که در واقع این می تواند مشتریان آنها را در آینده افزایش دهد.
- افزایش آگاهی از برند: بازاریابان محتوایی با فراوری محتوا برای مصرف نمایندگان، آگاهی از برند را افزایش می دهند. وقتی مخاطب نام برندی را در ویدیو یا مقاله هایی مجذوب کننده مشاهده می نماید، این باعث می گردد که نام آن برند تا ابد در فکر او باقی بماند.
- تبلیغ محصولات یا خدمات: بعضی از محتواها برای افزایش فروش کالا یا خدمات خاصی که کسب وکار ارائه می دهد، استفاده می شوند. به عنوان مثال، بسیاری از وبلاگ ها دارای محتوایی هستند که در انتهای آنها کاربر ترغیب به خرید و یا دانلود می گردد.
- رشد روابط با مخاطب: بسیاری از بازاریابان محتوایی در خصوص علایق و احتیاجهای مخاطبان خود تحقیق می نمایند تا بدانند چه موضوعاتی ممکن است برایشان جالب باشد. هدف آنها فراوری ویدیوها، خبرنامه ها، پست های شبکه های اجتماعی یا مقالات سرگرم نماینده است تا مطمئن شوند که با مشتریان خود به گونه ای تعامل دارند که به زندگی آنها ارزش می بخشند.
- ارتباط با لیدهای به دست آمده: بازاریابی محتوایی می تواند به کسب وکارها یاری کند تا با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار نمایند. محتوایی مانند خبرنامه های ایمیل و وبینارها می توانند لیستی از لید به وجود آورند که می توانید در آینده دوباره آنها را هدف قرار دهید.
چگونه وارد حوزه بازاریابی محتوایی شویم؟
در ادامه پنج مرحله را بیان خواهیم کرد که با دنبال کردن آنها، می توانید وارد حوزه بازاریابی محتوایی شوید:
1. در رشته مربوطه ادامه تحصیل دهید
الزامات تحصیلی برای بازاریابان محتوایی، ممکن است از شرکتی به شرکت دیگر و یا از صنعتی به صنعت دیگری متفاوت باشد. اما بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند بازاریاب های محتوایی را که دارای مدرک لیسانس هستند استخدام نمایند. با کسب مدرک دانشگاهی در رشته های مرتبط، علاوه بر افزایش دانش و آگاهی خود، مهارت های این حوزه را نیز در خود تقویت می کنید. تحصیل در رشته ای مانند ارتباطات، تبلیغات، روزنامه نگاری، مترجمی و یا بازاریابی را برای این حوزه در نظر بگیرید. در زمان تحصیل در این رشته ها با مفاهیمی مانند تحقیق در خصوص مخاطبان، فراوری داستان های سرگرم نماینده، حضور حرفه ای در شبکه های اجتماعی، جمعیت شناسی و سنجش پیروزیت محتوا آشنا خواهید شد.
شما بعلاوه می توانید در حین تحصیل، تجربیات ارزشمندی کسب کنید. شما می توانید برای نشریه دانشگاه محتوا بنویسید تا مهارت های نوشتاری خود را تقویت کنید و یک نمونه کار داشته باشید. اگر به محتوای شبکه های اجتماعی علاقه مند هستید، می توانید داوطلبانه حساب کاربری سازمان های دانشجویی را مدیریت کنید. بعضی از دانشجویان در زمان تحصیل مجبور به کارآموزی نیز هستند. با کارآموزی نیز می توانی مهارت خود در محتوا را بهبود دهید.
2. یک رزومه حرفه ای آماده کنید
رزومه شما یک ابزار قدرتمند در طول جستجوی شغلی است. داشتن یک رزومه حرفه ای به شما یاری می نماید به مرحله مصاحبه راه پیدا کنید، با کارفرمایان ارتباط موثر برقرار کنید و سابقه شغلی خود را برای افراد در شبکه خود شرح دهید. در رزومه خود، می توانید روی مهارت ها و مسئولیت های اجرا شده خود در این حوزه تمرکز کنید. اگر تقویم محتوایی آماده کردید، پروژه ای را راهنمایی کردید یا کمپین های بازاریابی را توسعه دادید، گنجاندن این مسئولیت ها در رزومه تان، می تواند مفید باشد. در ادامه بعضی از مهارت های هر کارشناس محتوا را بیان خواهیم کرد:
- مهارت در نوشتن؛بخش بزرگی از زمان شما صرف نوشتن محتوا می گردد. بنابراین داشتن مهارت های اولیه نوشتن و البته لذت بردن از نوشتن، از مهم ترین فاکتورها برای تبدیل شدن به یک کارشناس فراوری محتوا است.
- ویرایش کپی؛ هر فردی که وارد حوزه محتوا می گردد، علاوه بر مهارت در نوشتن، باید در ویرایش هر محتوایی به خصوص محتوای کپی مهارت داشته باشد.
- طراحی گرافیک؛ یکی از شاخصه های پیروزیت هر محتوا، داشتن مجذوب کنندهیت بصری است. هر فردی که وارد این حوزه می گردد، باید بتواند با ابزارهای گرافیکی کار کند.
- تحلیل داده؛ یکی از اصلی ترین فاکتورها در نوشتن محتوای موثر، استفاده از داده های درست و معتبر است. از این رو، یکی از مهم ترین مهارت ها برای کارشناسان محتوا، تحلیل داده می باشد.
- بهینه سازی موتور جستجو (SEO)؛ محتوا و سئو مکمل هم هستند و برای اثربخش شدن محتواها و تربه گرفتن آنها، باید درک بالایی از سئو داشت.
- پژوهش؛ یکی از مهم ترین کارهایی که هر متخصص محتوا باید انجام دهد، تحقیق و آنالیز است. برای نوشتن محتوا باید روی پژوهش به عنوان یکی از مهم ترین مهارت ها تمرکز کرد.
- مدیریت زمان؛ نگارشِ به موقع محتوا، انتشار به موقع آن و به روزرسانی سرِ موعد، همگی به مهارت مدیریت زمان احتیاج دارند.
3. یک نامه پوششی تاثیرگذار بنویسید
بسیاری از فرصت های شغلی و کارفرمایان، از کارجویان انتظار دارند تا در کنار رزومه، نامه پوششی نیز ارائه دهند. از آنجایی که نوشتن رکن اصلی شغل بازاریابان محتوایی است، نامه پوششی شما می تواند فرصتی برای به نمایش گذاشتن مهارت شما در نوشتن باشد. با استفاده از کلمات قدرتمند برای توصیف تاریخچه شغلی و توانایی های خود، تسلط خود را نشان دهید. در خصوص زمان هایی که با کار خود اثرگذار بودید، بگویید و پیروزیت های قابل مقدار گیری خود را بیان کنید. به عنوان مثال، اگر در زمان دانشگاه مقالات بلاگ فراوری کردید که بسیار مورد توجه قرار گرفتند، آنها را با اشاره به مقدار بازدید و اعداد و ارقامی که دارند، نام ببرید.
4. شبکه حرفه ای خود را توسعه دهید
برقراری رابطه با افراد فعال در حوزه محتوا به شما یاری می نماید تا در خصوص فرصت های نو بیاموزید و مهارت های خود را افزایش دهید. برای دیدار با سایر بازاریابان محتوایی، می توانید در کنفرانس ها یا کارگاه های آموزشی شرکت کنید. این رویدادها ممکن است بر موضوعاتی مانند بهینه سازی سئو یا تجزیه و تحلیل مخاطب نیز تمرکز داشته باشند.
5. یک پورتفولیو بسازید
پورتفولیو مجموعه ای از برترین کارهای شماست که می توانید به همکاران و کارفرمایان نشان دهید تا ارزش خود را به عنوان یک بازاریاب محتوایی به نمایش بگذارند. پورتفولیوی شما می تواند شامل موارد زیر گردد:
- نمونه نوشته های حرفه ای
- ویدیوهایی که در ساخت آنها یاری کردید
- محتواهای پیروز
- نظرات افرادی که با آنها کار نموده اید
- یک بیوگرافی کامل که به طور خلاصه حرفه و علایق شما را بیان می نماید
- نمونه های طراحی
اگر در این زمینه تازه کار هستید و نمونه های حرفه ای ندارید، می توانید سراغ طراحی وبلاگ خود بروید و مقالات آن را برای پورتفولیو در نظر بگیرید. این می تواند مدرکی باشد که شما می توانید موضوعات جالب را شناسایی کنید، داستان های مجذوب کننده خلق کنید و از مخاطبان دنبال نمایندگان وفادار بسازید.
منظره شغلی محتوا
اگر در کنار آنچه گفتیم، به محتوا علاقه دارید و دوست دارید وارد این حوزه شوید، باید بگوییم که انتخاب خوبی است. صنعت بازاریابی محتوا در حال رشد است و حتی در سال های پیش به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد. روند رشد را می توان با مقدار آگهی استخدام محتوا که در سایت ایران تلنت منتشر شده، مشاهده کرد.
پلتفرم های آنلاین و افزایش استفاده از آنها در کسب وکارها، باعث شده که احتیاج به فراوری محتوا بیش از هر زمان دیگری احساس گردد.
- بیشتر بخوانید: برای چه شغلی مناسب هستید؟