در چه سنی کودک را تشویق به یادگیری زبان دوم کنیم؟

به گزارش وبلاگ شماره 3443، گروه خبرنگاران زندگی - تا دهه 1990، بسیاری از والدین آمریکایی به علت ترس از سردرگمی بچه ها، از آموزش زبان دوم خودداری می کردند. درواقع تا سال 1999، محققان مقالاتی منتشر نموده بودند که ادعا می کردند آموزش زبان دوم به کودک قبل از تسلط بر زبان اول می تواند منجر به نیمه زبانی مضاعف گردد؛ یعنی کودک در هیچ یک از دو زبان مهارت کامل پیدا نخواهد کرد. افرادی که این مکتب فکری را برای یادگیری زبان دوم دنبال می نمایند، معتقدند که بچه ها تا سن تقریباً 11 تا 13 سالگی نباید در معرض زبان دوم قرار گیرند.

در چه سنی کودک را تشویق به یادگیری زبان دوم کنیم؟

اما تحقیقات به روز شده نشان می دهند که این ترس بی اساس است و بعضی شواهد نشان می دهند که اگر بعد از 10 سالگی آغاز به یادگیری زبان دوم کنیم، ممکن است هرگز نتوانیم کاملاً دوزبانه شویم. همه این ها به این معناست که بچه ها می توانند هم زمان دو زبان را یاد بگیرند و یادگیری زبان دوم در سنین پایین مزایای زیادی دارد.

*** مزایای یادگیری زبان دوم برای بچه ها

اگر به فکر آموزش زبان دوم به کودکتان هستید، فکر کردن به فوایدی که کسب این مهارت ممکن است برای فرزندتان در آینده به همراه داشته باشد، می تواند مفید باشد:

بچه های که قبل از پنج سالگی زبان دیگری را یاد می گیرند از همان قسمت مغز برای یادگیری زبان دوم استفاده می نمایند که برای یادگیری زبان مادری خود استفاده می نمایند. تحقیقات نشان می دهد که یادگیری زبان دوم علاوه بر بهبود حافظه، تمرکز و توانایی انجام چند کار، مهارت های حل مسئله، تفکر انتقادی و گوش دادن را افزایش می دهد. بچه ها مسلط به زبان های دیگر نیز نشانه هایی از افزایش خلاقیت و انعطاف پذیری فکری را نشان می دهند.مزایای شناختی یادگیری زبان، تأثیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی کودک دارد. در مقایسه با بچه ها بدون زبان اضافی، بچه ها دوزبانه مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضی را بهبود بخشیده اند و معمولاً در آزمون های استاندارد نمره بالاتری کسب می نمایند.

بنابراین برخلاف تصور رایج،بچه ها خردسال با یادگیری چند زبان به طور هم زمان نه تنها گیج نمی شوند بلکه به دست آوردن زبان دوم در اوایل زندگی، مغز را برای یادگیری چندین زبان دیگر آماده می نماید و دنیایی از فرصت ها را برای آینده باز می نماید.

*** 50 درصد یادگیری در 4 سالگی شکل می گیرد

همه محققان موافق اند که هر چه کودک زودتر آغاز به یادگیری زبان دوم کند، بهتر است. بعضی از محققان می گویند که مهارت های کسب زبان دوم در سن 6 یا 7 سالگی یا قبل از آن به اوج خود می رسد. بعضی دیگر ادعا می نمایند که این پنجره تا بلوغ ادامه می یابد اما همه آن ها موافق اند که یادگیری زبان تازه برای کودک بعد از بلوغ بسیار دشوارتر است؛ این امر به علت تغییرات رشدی در مغز نوزادان و بچه ها هنگام فراگیری زبان رخ می دهد.

مطالعات دانشگاه هاروارد تأیید می نماید که اگر بچه ها زبان دوم را در سنین پایین تر یاد بگیرند خلاقیت، مهارت های تفکر انتقادی و انعطاف پذیری فکر به طور قابل توجهی افزایش می یابد. اعتقاد بر این است که سال های پیش دبستانی به ویژه سه سال اول زندگی، دوره حیاتی در زندگی کودک است. این زمانی است که پایه های نگرش، تفکر و یادگیری گذاشته می گردد.

تحقیقات نشان داده است که 50 درصد از توانایی ما برای یادگیری در سن 4 سالگی و 30 درصد دیگر در سن 8 سالگی توسعه می یابد. به همین علت است که سن 4 سال برترین زمان برای تشویق کودک به یادگیری زبان دوم است. بااین حال، این بدان معنا نیست که 80 درصد از دانش و یادگیری فرد قبل از 8 سالگی شکل می گیرد بلکه به این معناست که بچه ها مسیرهای اصلی یادگیری خود را چند سال اول زندگی خود توسعه می دهند.

*** تسلط به زبان مادری شرط یادگیری زبان دوم است

بچه های که هنوز تسلط کامل به زبان مادری ندارند، بعضی حروف را به جای هم استفاده می نمایند، حرف خاصی را نمی توانند تلفظ نمایند و بعضی کلمات را جابه جا ادا می نمایند، برای آموزش زبان دوم آماده نیستند و در چنین شرایطی والدین نباید کودک را مجبور به یادگیری زبان دوم نمایند زیرا در این صورت علاوه بر آنکه آموزش زبان اول با تأخیر همراه می گردد، آموزش زبان دوم نیز طولانی و بی نتیجه خواهد شد. بعلاوه در بچه های که زبان مادری غالب نشده و آموزش زبان دوم و سوم زودهنگام آغاز شده است، اختلال یادگیری بیشتر دیده می گردد. درواقع، زبان مادری یک توانایی برای یادگیری زبان دوم فراهم می نماید. بنابراین کودکی که در زبان مادری مشکل داشته باشد، نمی تواند در یادگیری زبان دوم پیروز عمل کند.

*** چند نکته مهم برای آموزش زبان دوم به بچه ها

برای تشویق بچه ها به یادگیری زبان دوم مهم ترین چیزی که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که زبان دوم را برای کودک سرگرم نماینده نمایند. فراگیری زبان دوم نباید به کلاس درس محدود گردد بلکه والدین باید یادگیری زبان را با فعالیت های مبتنی بر بازی برای بچه ها آسان و لذت بخش نمایند. برای آموزش پیروزیت آمیز و مؤثر زبان دوم به کودک ضروری است به نکات زیر توجه کنید:

*** اجازه دهید یادگیری به طور طبیعی اتفاق بیفتد

از تحت فشار گذاشتن کودکتان برای مطالعه، تمرین یا یادگیری کلمات تازه خودداری کنید. در عوض، سعی کنید فعالیت های ساده زبان دوم را برای بچه ها پیش دبستانی در برنامه روزانه خود بگنجانید. سعی کنید آهنگ بخوانید یا قافیه های مهدکودک را به زبان دیگری بخوانید، برنامه های تلویزیونی و فیلم های دوزبانه را با هم دیدن کنید و بازی های رومیزی دوزبانه انجام دهید.

*** فرزندتان را تشویق کنید که معلم گردد

یکی از برترین راه ها برای اینکه کودک بتواند چیزی را یاد بگیرد، یاری به آموزش دیگران است. از کودکتان بخواهید مانند یک معلم از آموخته هایش به شما آموزش دهد. این روش علاوه بر اینکه تمرینی برای کودک است، منجر به بالا رفتن اعتمادبه نفس او نیز می گردد.

با جملات مثبت کودکتان را تشویق کنید

هنگامی که فرزندتان کوشش می نماید تا زبان دوم را یاد بگیرد، با استفاده از جملات مثبت مانند: وای! چقدر خوب به درس دقت کردی تا تونستی یادبگیری یا آفرین، چقدر خوب کلمات را یاد گرفتی او را تشویق کنید.

باهم کتاب بخوانید

کتاب های دوزبانه می توانند دایره واژگان کودک شما را توسعه دهند و به او یاری نمایند تا آگاهی و درک فرهنگ های مختلف را افزایش دهند.

فیلم و کارتون دیدن کنید

یکی دیگر از روش های یادگیری مفید، دیدنی فیلم ها با زبان اصلی است. این روش یادگیری به بهبود ساختار تلفظ و جملات کودک شما یاری می نماید.

منبع: ایرنا زندگی

به "در چه سنی کودک را تشویق به یادگیری زبان دوم کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در چه سنی کودک را تشویق به یادگیری زبان دوم کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید