شرکت متا در سال 2023 حدود 16 میلیارد دلار برای متاورس از دست داده است
به گزارش وبلاگ شماره 3443، شرکت متا (Meta) یا همان فیس بوک سابق برای چند سال است که در حال کار روی پروژه یک دنیای کاملاً مجازی به نام متاورس (Metaverse) است. متاورس در اصل یک دنیای کاملاً تازه بود که آزادی عمل بسیار زیادی به کاربران می داد و افراد اجازه داشتند در آن کارهای مختلف انجام داده و حتی زمین خرید و فروش کنند.
متاورس باعث شد که ارز دیجیتال رشد زیادی داشته باشد و بسیاری از افراد آن را آینده دنیای تکنولوژی و حتی گیمینگ می دانستند. در سال های اولیه متاورس چندان برای شرکت خود پولساز نبود و این موضوع کاملاً منطقی است. تمامی تکنولوژی های نو در ابتدا ضررده هستند تا اینکه به طور ناگهانی به شدت سودآور شوند. مشکل اینجاست که متاورس بعد از گذشت چند سال نه تنها اصلاً سودآور نشده بلکه ضررهای بیشتری هم به شرکت سازنده وارد کرده که باعث شده بسیاری از افراد ایده آن را قبول نداشته باشند.
حال شرکت Reality Labs یکی از زیرمجموعه های متا اعلام کرده که در سال مالی 2023 میلادی نزدیک به 16 میلیارد دلار ضرر کرده است. این میزان ضرر به دلیل پروژه هایی بوده که شرکت متاورس تلاش کرده به واقعیت تبدیل کند و فشار زیادی به این شرکت کوچک وارد شده است.
این میزان ضرر به شدت بیشتر از چیزی است که در سال 2022 میلادی گزارش شده بود. به این شکل که در سال 2022 میلادی متا حدود 14 میلیارد دلار روی بحث متاورس ضرر کرده بود. بحث اینجاست که شرکت متا اعلام کرده که انتظار دارد این ضررها بیشتر هم بشود به دلیل اینکه روی بحث واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) سرمایه گذاری بسیاری کرده است.
شرکت Reality Labs بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شرکت متا را برعهده دارد. به این شکل که تمامی بخش های سخت افزاری و نرم افزاری شرکت متا بر عهده Reality Labs بوده که در گذشته به آن Oculus گفته می شد. شرکت Oculus سابقه بسیار زیادی در بحث واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارد و به همین دلیل است که متا روی آن سرمایه گذاری کرده است.
متا همچنان روی متاورس اصرار دارد
متاورس همچنان برای شرکت متا سود نداشته و ضررهای آن نیز بیش از حد شده است. در سال 2022 میلادی شرکت متا مجبور به تعدیل نیرو شد و نزدیک به 20 هزار کارمند خود را از دست داد ولی همچنان روی بحث متاورس تمرکز دارد. بحث اصلی اینجاست که متا به همین دلیل نام خود را تغییر داد و هدف اصلی خود را تشکیل یک دنیای کاملاً مجازی می داند.
چندی پیش شرکت متا گفت که بخش Reality Labs توانسته عملکرد خوبی داشته باشد و نزدیک به 1 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. همینطور اینکه تعطیلات سال گذشته میلادی برای این شرکت بسیار خوب بوده و توانسته فروش خوبی هم از لحاظ نرم افزاری و هم سخت افزاری داشته باشد. مارک زاکربرگ چندی پیش در یک مصاحبه در مورد هدست های واقعیت مجازی شرکت خود گفت:
نکته جالب اینجاست که در همان بازه زمانی که شرکت Reality Labs حدود یک میلیارد دلار درآمد داشت، حدود 4.6 میلیارد دلار نیز ضرر برای شرکت متا ایجاد کرد. در نتیجه این سود اثر چندانی در ضررهایی که این شرکت برای متا ایجاد کرده، نداشته و شرکت متا باید فکری اساسی برای بخش واقعیت مجازی خود بکند.
زمانی که از زاکربرگ در مورد آینده شرکت سؤال شد، او پاسخ داد که شرکت متا همچنان روی بحث هوش مصنوعی و Reality Labs سرمایه گذاری خواهد کرد. به دلیل اینکه این دو تکنولوژی به میزان زیادی با هم در ارتباط هستند و آینده دنیای تکنولوژی نیز وابسته به این دو است. زاکربرگ در این مورد توضیح داد:
شرکت متا همچنان امید دارد که با نسل نو هدست های واقعیت مجازی تغییرات گسترده ای در بازار این دستگاه ها ایجاد شود. مخصوصاً اینکه این دستگاه های نو قیمت مناسب و کیفیت بالایی دارند. در نتیجه با استقبال از این دستگاه ها، دنیای متاورس نیز جان تازه ای پیدا خواهد کرد و می تواند به چیزی که زاکربرگ از آن انتظار دارد برسد.
نکته اینجاست که شرکت متا در زمینه های سطحی در این تکنولوژی سرمایه گذاری نکرده است. بلکه این شرکت به صورت ریشه ای برای سیستم واقعیت مجازی و یک دنیای مجازی برنامه داشته و به همین دلیل امکان دارد که تا رسیدن به سوددهی فاصله بسیار زیادی داشته باشد. مخصوصاً اینکه برنامه ها و موارد مختلف در دنیای متاورس نیاز به بهبود زیادی دارند و مسائل بسیار زیادی در آن ها وجود دارد.
همچنان اینکه متاورس و یک دنیای مجازی آینده دنیای گیمینگ است در هاله ای از ابهام واقع شده است. به دلیل اینکه این سیستم آنقدر ضررده بوده که امکان دارد شرکت متا نتواند آن را ادامه دهد. از طرفی جامعه گیمرها یک جامعه بسیار خاص است که در صورت عدم استقبال از یک موضوع امکان اینکه نظرش تغییر کند بسیار کم است. در مورد بحث پیروزیت در گیمینگ متاورس متن های بسیاری منتشر شد که ما نیز در این زمینه مقالاتی منتشر کردیم.
در کل بحث متاورس در زمینه گیمینگ پیروزیت خاصی کسب نخواهد کرد مخصوصاً اینکه گیمرها در حال حاضر نیز در یک دنیای مجازی عناوین مختلف را تجربه می کنند و یک بازسازی از دنیای واقعی در قالب مجازی واقعاً بی هدف به نظر می رسد. با این حال اگر بحث گیمینگ را در نظر نگیریم، امکان دارد که با زیرساخت های مناسب متاورس بتواند تا حدی پیروز عمل کند اما اینکه چه زمانی به پیروزیت خواهد رسید تعیین نیست.
منبع: Game Developer
منبع: دیجیکالا مگ