شیوع کرونا برنامه 59 درصد دانشجویان خارج از کشور را تحت تاثیر قرار داده است
به گزارش وبلاگ شماره 3443، بر اساس نظر سنجی نظام آموزش عالی کیواس (QS)؛ 59 درصد از دانشجویان به دلیل شیوع کرونا برنامه های تحصیلی خود را متوقف نموده اند. این بحران بر 17 درصد از پاسخ دهندگان تاثیر نداشته و 24 درصد نیز گزینه نمی دانم را انتخاب نموده اند.
به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ شماره 3443، نظام آموزش عالی کیواس (QS) در گزارشی جدید تأثیر بحران کرونا ویروس را بر چگونگی پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 2020/2021 مورد آنالیز قرار داده است.
آموزش عالی جهان به دلیل بحران کروناویروس در سال 2020، شاهد تغییرات گسترده ای در نحوه آموزش، تدریس و جذب دانشجو بوده است. همانطور که به سمت سال تحصیلی 2020/2021 حرکت می کنیم، موسسات آموزش عالی به طور واضح نگران تأثیر جذب دانشجو، نیروی انسانی و مسائل اقتصادی مؤسسات خود هستند.
با وجود عدم اطمینانی که هنوز در خصوص سطح محدودیت هایی که مؤسسات در سال تحصیلی آینده با آن روبرو هستند وجود دارد، بسیاری از موسسات برنامه های احتاقتصادی متعددی را تهیه نموده اند.
سال تحصیلی 2020/2021 در بعضی دانشگاه های خارجی به طور کامل مجازی خواهد بود
بعضی از موسسات قبلاً اعلام نموده اند که سال تحصیلی 2020/2021 را به طور کامل آنلاین و مجازی آغاز می نمایند. به عنوان نمونه در ایالات متحده آمریکا، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا خاطرنشان کرد که ترم پاییز این دانشگاه در 23 پردیس و با بیش از 480 هزار دانشجو به صورت کاملاً آنلاین خواهد بود. در انگلستان هم دانشگاه کمبریج اعلام نموده است که تمام سخنرانی ها برای مدت یک سال تحصیلی 2020/2021 به صورت آنلاین ارائه خواهند شد.
بنابراین، موسسات چگونه می توانند برای سال تحصیلی آینده 2020/2021 آماده شوند و تأثیر کروناویروس در پذیرش دانشجو را پیش بینی نمایند؟
برای پاسخ به این سئوال نظام رتبه بندی آموزش عالی کیواس از دانشجویان بین المللی که قصد دارند در دانشگاه های خارجی تحصیل نمایند، پرسیده است که چقدر برنامه های تحصیلی خود را تغییر داده اند و پیش بینی آن ها از زمان آغاز تحصیل شان چیست؟ در این میان آنالیز شده است که کدام کشور ها فکر می نمایند بهتر توانسته اند پاندمی کرونا ویروس را کنترل نمایند. برنامه های تحصیلی دانشجویان بین المللی آینده به دلیل بحران کرونا ویروس چگونه تغییر نموده است؟
نظام رتبه بندی آموزش عالی کیواس هر ماه یک نظرسنجی از دانشجویان انجام می دهد و یافته های نظرسنجی خود را منتشر می نماید تا جزئیات چگونگی واکنش دانشجویان بین المللی بین المللی به بحران کرونا را نشان دهد. از زمان آغاز این نظرسنجی در ماه فوریه 2020، شاهد تعداد قابل توجهی از دانشجویان بین المللی آینده هستیم که برنامه های تحصیلی آن ها تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است. نظرسنجی 11 ژوئن کیواس نشان می دهد که 59 درصد پاسخ دهندگان گفته اند که شیوع کرونا برنامه آن ها برای تحصیل در خارج را تحت تاثیر قرار داده است.
افزایش دانشجویانی که کرونا برنامه های تحصیلی آن ها را برهم زد
نتیجه نظرسنجی نشان می دهد که 59 درصد از دانشجویان برنامه های تحصیلی خود را متوقف نموده اند. این بحران بر 17 درصد از پاسخ دهندگان تاثیر نداشته و 24 درصد نیز گزینه نمی دانم را انتخاب نموده اند.
این در حالی است که گزارش ماه گذشته نظام رتبه بندی کیواس نشان که می دهد 57 درصد از پاسخ دهندگان گفته بودند که برنامه های تحصیلی آن ها تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. علاوه بر این، در گزارش ماه آوریل آمده بود که 46 درصد از پاسخ دهندگان گفته بودند که برنامه آن ها تحت تاثیر قرار گرفته و 29 درصد گفته بودند که تاثیری نداشته است.
این افزایش نسبت 46 درصد در ماه آوریل به 59 درصد در ماه ژوئن نشان می دهد که دانشجویان بین المللی آینده به شکل فزاینده ای هنوز تحت تأثیر کروناویروس قرار دارند.
تحلیلگران کیواس از پاسخ دهندگان خواسته اند که جزئیات این موضوع را تشریح نمایند و بگویند شیوع کرونا چگونه برنامه های تحصیلی آن ها در خارج از کشور را تغییر داده، انتظار دارند چقدر تحصیل شان به تأخیر بیافتد و آیا تصمیم گرفته اند که در کشور دیگری تحصیل نمایند یا برنامه تحصیل در خارج از کشورشان منتفی شده است.
تعویق ادامه تحصیل در خارج از کشور تا سال آینده در نیمی از متقاضیان
55 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که قصد دارند ادامه تحصیل در خارج از کشور را تا سال آینده به تعویق بیاندازند، 9 درصد گفته اند قصد دارند در کشور دیگری تحصیل نمایند، 7 درصد گفته اند دیگر نمی خواهند در خارج از کشور تحصیل نمایند، 15 درصد سایر موارد و 15 درصد هیچکدام از این گزینه ها را انتخاب ننموده اند.
به نظر می رسد باز هم تغییرات جزئی نسبت به گزارش ماه می وجود دارد. در آن موقع هم 53 درصد از پاسخ دهندگان قصد تأخیر یا تعویق را داشتند. به طور مقایسه ای در گزارش ماه آوریل 47 درصد از پاسخ دهندگان قصد داشتند که برنامه خود را به تعویق بیاندازند. با توجه به فرایند صعودی تأخیر و تعویق، بسیاری از موسسات به طور واضح نگران پذیرش دانشجو برای سال تحصیلی آینده هستند.
با این حال، یافته های دیگری از نظر سنجی کیواس درباره کروناویروس بعضی از شاخص های مثبت را برای موسسات و چشم انداز آن ها برای پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 2020/2021 نشان می دهد.
اما دانشجویان بین المللی آینده چه زمانی را برای آغاز تحصیلات خود پیش بینی می نمایند؟
تحلیلگران کیواس (QS) هنگام آنالیز نتایج در بخش قبلی، تشخیص دادند که سوالات بیشتری ضروری است تا بتوان به برنامه های تحصیلی و اهداف دانشجویان بین المللی آینده پرداخت. آن ها برای تعیین کردن ترجیح دانشجویان بین المللی آینده سوالی را به نظرسنجی اضافه نموده و پرسیدند ترجیح می دهند چه سالی تحصیل خود را آغاز نمایند.
در یک جهانی ایده آل 42 درصد دانشجویان می خواهند سال 2020 تحصیل خود را آغاز نمایند
آن ها در پاسخ به این پرسش که در یک جهانی ایده آل، چه سالی می خواهید تحصیلات خود را آغاز کنید؟ 42 درصد پاسخ دادند سال 2020، 40 درصد گفتند سال 2021، 11 درصد گفتند سال 2022 و تنها 8 درصد گفتد بعد از 2023 قصد دارند تحصیل خود را در یک دانشگاه خارجی آغاز نمایند.
پاسخ ها نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق پاسخ دهندگان مشتاق هستند که تحصیلات خود را طی دو سال آینده آغاز نمایند.
در سؤال بعدی از پاسخ دهندگانی که گفته اند می خواهند تحصیلات خود را در سال 2020 آغاز نمایند، پرسیده شد که در کدام سال انتظار دارند وارد دوره دانشگاهی شوند که 62 درصد گفتند می خواهند سال تحصیلی شان نیز در سال 2020 آغاز گردد. این نتایج امیدوارنماینده حاکی از آن است که آن دسته از دانشجویانی که می خواهند در سال 2020 آغاز به تحصیل نمایند، انتظار دارند که همان سال 2020 وارد دانشگاه شوند.
تعداد قابل توجهی (35 درصد) از پاسخ دهندگان انتظار دارند که از سال 2021 سال تحصیلی خود را آغاز نمایند که نشان می دهد این پاسخ دهندگان معتقدند که بحران کروناویروس باعث می گردد آن ها برنامه های خود را به تاخیر بیاندازند.
دانشجویان به دلیل کرونا از مقاصد تحصیلی سنتی مانند ایالات متحده آمریکا و انگلیس دور شدند
اخباری که اخیراً منتشر شده موجب شده بعضی متخصصان آموزش عالی به این نظر برسند که ممکن است دانشجویان بین المللی آینده به دلیل بحران کرونا ویروس از مقاصد تحصیلی سنتی مانند ایالات متحده آمریکا و انگلیس دور شده و به مقصد های دیگر روی بیاورند.
آکوس کایرالی مدیر بازاریابی و جذب دانشجو در دانشگاه لنکستر لایپزیگ می گوید: محبوبیت آلمان در بین دانشجویان بین المللی بر اساس نتایج برخورد با Covid-19 در حال رشد است. آلمان یکی از بهترین سیستم های مراقبت های بهداشتی در جهان را دارد و پیش بینی می کنم که تعداد دانشجویان بین المللی آلمان در آینده نزدیک حتی از اتحادیه اروپا هم بیشتر گردد.
وی اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان به دنبال گزینه های جایگزین برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی در اتحادیه اروپا هستند.
برای آنالیز این موضوع، کیواس (QS) از دانشجویان بین المللی آینده پرسیده است که آیا نحوه برخورد دولت های مختلف با کروناویروس بر انتخاب آن ها برای مقصد تحصیلی تأثیر داشته است؟ و آیا روش مدیریت کروناویروس دانشجو را مجبور به تجدید نظر تحصیل در خارج از کشور نموده است یا خیر.
پاسخ 54 درصد دانشجویان بله بود، 32 درصد گفته اند خیر و 14 درصد نیز نمی دانستند. این نتایج حاکی از آن است که 54 درصد از پاسخ دهندگان براساس چگونگی برخورد دولت های مختلف با بحران کروناویروس، نسبت به جایی که می خواهند تحصیل نمایند، تجدید نظر نموده اند.
اهمیت برخورد دولت ها در بحران جهانی کرونا برای مؤسسات آموزش عالی جهان
از همین رو برای مؤسسات آموزش عالی جهان، برخورد دولت ها در بحران جهانی کروناویروس و اطمینان از اینکه به مردم و پیشگیری از بروز همه گیری بیماری توجه نموده، مهم است.
از دانشجویان بین المللی آینده خواسته شد بگویند به نظر آن ها کدام کشور بهترین شیوه را برای برخورد با شیوع بیماری کرونا داشته است. 28 درصد نیوزلند، 12 درصد چین، 9 درصد آلمان، 8 درصد کره جنوبی، 5 درصد استرالیا، 4 درصد کانادا و هند، 3 درصد ایتالیا و ژاپن و 2 درصد سنگاپور، انگلستان و آمریکا را انتخاب نموده اند. 22 درصد از پاسخ دهندگان یک کشور را انتخاب کردند که در این فهرست نیست.
برای مؤسسات آموزش عالی نیوزلند این خبر خوبی است، زیرا همزمان با برداشته شدن محدودیت ها از اوایل ماه ژوئن این کشور به وضوح به کارآیی در همراهی مردم و کنترل بحران کروناویروس مشهور شده است و جای تعجب نیست که 28 درصد از پاسخ دهندگان فکر می نمایند این کشور به بهترین شکل بحران را رفع نموده است.
توجه به این نکته حائز اهمیت است که فقط اقلیتی فکر می کردند که ایالات متحده آمریکا یا انگلیس بحران را به خوبی اداره نموده اند.
هنگامی که پاسخ دهندگان نظر خود را در خصوص اینکه کدام کشور بهترین کنترل درباره بیماری کرونا را داشته، گفته اند تعیین شد بیش از نیمی از دانشجویان بین المللی آینده در حال آنالیز مجدد گزینه های ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند. از همین رو اقداماتی که توسط نیوزیلند، آلمان و کره جنوبی صورت گرفته ممکن است به مؤسسات آموزش عالی در کشور های مربوطه یاری کند تا از تغییر جریان های دانشجویی بهره مند شوند.
منبع: خبرگزاری دانشجو