میان رده ای که در ایران لوکس شد!

به گزارش وبلاگ شماره 3443، کمپانی لکسوس شعبه سازنده خودروهای لاکچری تویوتا است که تخصص خود را در حیطه ساخت خودروهایی ممتازتر و با کیفیت تر از محصولات تویوتا، با هدف دست یابی بخش مرفه تر بازار آمریکای شمالی تمرکز داشته و دارد. رفته رفته پای این خودروها که برای اولین بار با مدل افسانه ای LX400 به جهان شناخته شد، به دیگر کشورها و قاره ها باز شد و لکسوس، محصولات متنوع دیگری مانند خودروهای کراس اوور و شاسی بلند را به سبد تولیدات خود اضافه نمود.

میان رده ای که در ایران لوکس شد!

بعد از خودروی شاسی بلند LX500 که نمونه ارتقاء یافته تویوتا لندکروزر به عنوان پرچمدار شاسی بلندهای لکسوس به حساب می آمد، سری RX به عنوان یک میان رده خوب و پرطرفدار مالی، نسبت به سری LX دارای فروش بالایی در کشور آمریکا محسوب می گردد، به صورتی که به طور میانگین سالانه تعداد 100 هزار دستگاه از این مدل، تنها در کشور آمریکا به فروش میرفته و همچنان بازار گرمی دارد.

تا به امروز چهار نسل از لکسوس RX روانه بازار شده که تنها نسل دوم، سوم و تعداد کمی هم از نسل چهارم آن به وسیله نمایندگانی به کشورمان ایران وارد شده اند.

نگاهی به نسل اول لکسوس RX (از 1998 الی 2003)

در نسل اول ما شاهد خودرویی شاسی بلند هستیم که در نمای کناری، در منطقه ستون عقب خودرو، شباهت هایی را با خودروی M کلاس مرسدس بنز شاهد هستیم و در یک نگاه یادآورنده این خودرو است که در زمان خود هم این مرسدس بنز یک گام متفاوت در خودروهای شاسی بلند به حساب می آمد.

نمای جلو را می توان ترکیبی از خودروهای سدان آن موقع لکسوس دانست. تنها یک ردیف اضافه چراغ در زیر چراغ های جلوی اصلی تفاوتی با آنها ایجاد نموده بود. تمام عناصر تشکیل دهنده این خودرو، معقولانه و بدون هیچ اغراق خاصی بیانگر فکر زیبایی در سادگی لکسوس بودند.

نمای روبه روی لکسوس RX نسل اول

در نمای عقب هم ترکیب ساده از چراغ های راهنما و خطر عقب با هماهنگی فرمی با چراغ های جلو به خوبی نشان دهنده همین سادگی مورد اشاره بودند. کایت بالای شیشه عقب حالتی بالچه مانند داشت و شُلگیرهای برجسته در سرانجامی گلگیرها خودنمایی می کردند. بدنه خودرو در دو رنگ ارائه می شد که به حس لاکچری بودن این خودرو قدرت می داد.

ستونهای ردیف اول A Post به سمت جلو کشیده شده بود که نیم نگاهی هم به فضای بازتر خودروهای MPV در آن موقع داشت و جبران حجم کم فضای عقبی و دنباله کوتاه شده این خودرو، که باعث فضای نسبتاً کمی در محل بار می شد را می کرد.

نمای عقب لکسوس RX نسل اول

این خودرو در سال 2000 تا 2003 مورد یک فیس لیفت کوچک نهاده شد که در نمای جلو تنها خطوط عمودی کمی پیچیده تر بودند و نمای عقب هم روکش چراغ های عقب، جای خود را به نمونه شفاف دادند.

نمای روبه روی فیس لیفت لکسوس RX نسل اول

نمای عقب فیس لیفت لکسوس RX نسل اول

قبلی 1 از 2 بعدی

نگاهی به نسل دوم لکسوس RX (از 2003 الی 2008)

در نسل دوم این خودرو، که شاهد ورود آن به ایران بودیم، ظاهر خودرو کمی رادیکالی تر شد. در اینجا ستون عقب دیگر تقلید کردن از مرسدس بنز ام ال کلاس را کنار گذاشت و با شیب ملایمی به سمت جلو، به نوعی پیشگام خودروهای اس یو وی کوپه آن موقع محسوب می شد.

چراغ های جلو کمی فرم ارگانیک تری به خود گرفتند، گریل و جلو پنجره کمی به طرفین متمایل تر شد و کلاً با ترکیب برجستگی روی درپوش موتور، حس پویا تری به خودرو تزریق شده بود. گلگیرها برجسته تر شدند و دیگر خبری از پانل های دو رنگ بر روی درب های جانبی و کناره خودرو نبود و جای خود را به یک زهوار هم رنگ بدنه دادند.

نمای روبه روی نسل دوم لکسوس RX

خط شولدر لاین یا شانه های خودرو هم کمی زاویه دارتر و گُوِه ای تر شده بودند که در تشدید حس پویایی و اسپرتی تر شدن خودرو تاکید داشتند. اما در نمای عقب محل سپر و جای پلاک با تغییرات اندکی در جای خود باقی ماندند، اما چراغ های عقب بالاتر رفتند و به عبارتی به شیشه عقب چسبیدند که در زمان خودش حس متفاوتی نسبت به خودروهای رقیب داشتند و متمایز بودند.

نمای عقب نسل دوم لکسوس RX

عقب خودرو که کمی گردتر و حالت کروی بیشتری نسبت به نسل قبلی داشت، باعث شده بود که شیشه عقب هم کمی گردتر و کروی تر گردد و ترکیب بهتری با کایت بالای آن داشته باشد.

نگاهی به نسل سوم لکسوس RX (از 2008 الی 2015)

در این نسل الهام گرفتن از فرهنگ سامورایی و خط و خطوط درون لباس های سنتی آن ها در دستور کار شرکت لکسوس نهاده شد، به نحوی که سعی شده بود در جای جای بدنه، امضای این فرهنگ به عنوان اصالت ژاپنی حد تفاوت لکسوس با خودرو سازان دیگر باشد. در نمای جلو چراغ ها حالتی لوزی تری به خود گرفتند و گوشه نوک تیز داخلی آن بیشتر به سمت پایین متمایل شد. گریل هم با یک تریم و تزئین کرومی بیشتر به سمت طرفین کشیده شد، تا جایی که گوشه چراغ ها را لمس می کرد.

برجستگی روی درپوش موتور کمی با ترکیب فرم های قوس مانند برجسته تر از نسل قبلی خودنمایی می کرد که باعث بازی نور بر روی آن می شد. یک کارکتر لاین فرو رفته هم در زیر خط شولدر لاین، شانه های جانبی از چراغ جلو تا نزدیکی های چراغ عقب میزبان چشمان بیننده بودند. بعلاوه یک فرورفتگی با حالتی حمله مانند در زیر پنل درب های جانبی ایجاد شده بود که در سرانجامی درب ها، در ناحیه پایین مزین به یک تریم تزینی کرومی مانند شمشیر سامورایی بود که حس حال ژاپنی بودن خودرو را تشدید می کرد.

نمای روبه روی نسل سوم لکسوس RX

اما در نمای عقب چراغ ها به جای قبلی خود بازگشتند، اما کمی بالاتر از دو نسل قبل! بعلاوه یک قطعه کرومی در لبه بالایی جای پلاک خودرو نهاده شده شد که حالتی قرینه با جای پلاک که حالتی ذوزنقه ای داشت ایجاد می کرد. سرانجامی سپر هم به یک قطعه به رنگ تیره مزین شد که حس و حال دفیوزر را داشت. کایت بالای شیشه عقب هم کشیده تر و برجسته تر شده بود. در نهایت تریم کرومی دورتادور شیشه های جانبی و بعلاوه جنس کرومی روف رک روی سقف خودرو، حس لاکچری خودرو را مخصوصاً در رنگ های تیره تشدید می کرد.

نمای عقب نسل سوم لکسوس RX

در سال 2012 الی 2015 یک فیس لیفت بر روی این مدل دوست داشتنی ایجاد شد، به نحوی که گریل جلو حالت دو ذوزنقه ای به هم چسبیده را تشکیل دادند که از آن به بعد امضای لکسوس شد. چراغ های جلو در ناحیه پایین مزین یه چراغ دی لایت چیزی شبیه بومرنگ یا علامت تیک تایید، یا به عبارتی مارک برند نایکی شد. چیزی که در مدل های جدیدتر بیشتر روی آن کار شد و به عنوان علامت شاخص لکسوس معرفی گردید. چراغ های مه شکن روی سپر جلو هم در یک فرو رفتگی مانند همین فرم قرار گفتند.

نمای روبه روی فیس لیفت نسل سوم لکسوس RX

نمای عقب فیس لیفت نسل سوم لکسوس RX

نمای جانبی فیس لیفت نسل سوم لکسوس RX

قبلی 1 از 3 بعدی

در نمای عقب هم به موازات خط کارکتر لاین پایین درب های جانبی، یک خط به سمت عقب ایجاد شد که بازی این خطوط بعداً الهام بخش سری 7 ب ام و شد و در نمای عقب آن ها هم همین مبحث را پیاده کردند. چراغ های عقب رنگ بندی و ترکیب حجمی بیشتری پیدا کردند. این خودرو در دو نوع روف رک دار و نمونه فاقد آن ارائه شد که در نمونه بدون روف رک، به احساس اسپرتی و شهری بودن آن تاکید بیشتری شده بود.

نگاهی به نسل چهارم لکسوس RX (از 2015 تا به امروز)

در حال حاضر مدل RX لکسوس با تغییرات بیشتر از پیش ساخته می گردد که متاسفانه کمتر وارد ایران شده است و فرم کلی آن، از روی مدل برادر کوچکترش NX اقتباس گرفته شده است که در یک نگاه اگر خبره نباشید با این مدل اشتباه گرفته می گردد.

در نمای جلو با کشیده تر شدن اورهنگ و پوزه خودرو، چراغ های جلو کشیده تر شده اند و حالتی لوزی بودن آن تشدید شده است. گریل جلو هم در بالا و پایین یکدست شده و فرم مشبک آن هم کمی حالت ریتمیک گرفته است که در ناحیه دورتادور مزین به یک کادر کرومی شده است که با تشدید کشیدگی به طرفین، پهن تر می گردد.

نمای روبه رو نسل چهارم لکسوس RX

ورودی های هوای جانبی هم با یک قوس ملایم به دریچه ورودی خود می رسند که در جای خود حالت بومرنگی گرفته اند. کاراکترلاین فرورفته روی درب، فقط بر روی درب جلو اعمال شده است و حس عضلانی تری را ارائه می دهند. فرورفتگی های زیر درب های جانبی هم ترکیبی از دو خط با حالت رفت و برگشتی هستند که با حس خاصی با هم ترکیب شده اند. اما بیشترین تغییرات بر روی ستون عقب است که نسبت به نسل های قبلی رادیکالی تر است. خط بالایی دربها در ناحیه شیشه بعد از درب عقب به یکباره حالتی سیال و سرسره ای رو به پایین رفته و در ناحیه کوچکی شیشه های عقب را لمس می نماید. به عنوان یک طراح احساس می کنم که قبلاً این فرم را بر روی خودروهای پث فایندر نیسان هم دیده ام!

نمای عقب نسل چهارم لکسوس RX

در نمای عقب می توان به چراغ های بسیار کشیده آن اشاره نمود که گرافیک داخلشان مانند پورشه ماکان سه بعدی شده است و بازی حجم های آن، (البته به سبک لکسوس) بیشتر از نسل قبلی است. بقیه خطوط و شکستگی ها خیلی عضلانی و گاهاً در سرانجام خیلی ریز در بدنه ادغام شده اند و یک حس حرکت پرسپکتیوی به تریم کرومی بین چراغ های عقب را دارند که در تمام گوشه ها به نرمی کرو شده اند.

برجستگی دور گلگیرها Wheel Arches دو لبه و دو فاز شده اند که در نزدیک ترین قسمت آن به لاستیک، از جنس پلاستیک مشکی مات است و در بالا هم به رنگ بدنه. یک قطعه شاخ مانند کرومی هم در قسمت سپر مابین دفیوز و پنل پشتی سپر واقع شده است که هدفش توازن اندازه کروم کاری بین جلو و عقب است که کمان های جنگی ژاپنی را تداعی می نماید.

جمع بندی

در سرانجام اینگونه می توان اعلام کرد که لکسوس RX در نسل های مختلف این چنین خود را بیان نموده است:

  • نسل اول: خودرویی موقر و جا افتاده میراث دار پدر سدان خود.
  • نسل دوم: حس نشاط بیشتر و ترکیب احجام، مانند فیلم های علمی-تخیلی، مخصوصاً در نمای عقب.
  • نسل سوم: حس حرکت شمشیر سامورایی در یک نبرد جانانه ژاپنی
  • نسل چهارم: این حمله تبدیل به پایکوبی کابوکی سنتی ژاپنی شده است. ترکیبی از ظرافت و خشونت که در هنرهای نمایشی ژاپن به خوبی نمایان گر تمدن کهن شرق دور است.

خرید و فروش و قیمت لکسوس RX

منبع: بلاگ دیوار

به "میان رده ای که در ایران لوکس شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میان رده ای که در ایران لوکس شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید