استیم همچنان با بحث قیمت گذاری منطقه ای مشکل دارد
به گزارش وبلاگ شماره 3443، فروشگاه استیم (Steam) را می توان فروشگاه اصلی خرید بازی در دنیای کامپیوتر دانست. استیم سابقه بسیار زیادی در پلتفرم کامپیوتر دارد و با این سابقه زیاد خود را به فروشگاه پیشفرض در این پلتفرم تبدیل نموده است. راه استیم نیز همواره هموار نبوده و مسائل بسیار زیادی در آن وجود داشته است.
شرکت ولو (Valve) در این چند سال به روش های مختلف استیم را محبوب نموده است. برای مثال تخفیف های مختلف در کنار قیمت های فروشگاه با توجه به اقتصاد هر منطقه باعث شده بود که این فروشگاه محبوبیت بسیار زیادی در سرتاسر جهان پیدا بکند. حال با گذشت زمان و شرایط مالی خاصی که در جهان ایجاد شده، سیاست های ولو نیز تغییر نموده است.
افزایش قیمت در جهانی گیمینگ چیز نوی نیست. در این چند سال با توجه به شرایط مالی جهانی گیمینگ نیز تغییرات بسیار زیادی داشته و ما شاهد افزایش قیمت در بازی ها و کنسول های بازی بودیم. مثلاً این اولین بار بود که در میانه عمر کنسول های بازی قیمت آن ها افزایش پیدا کرد و از طرفی کنسول های نسل نهمی با بازی های 70 دلاری عرضه شدند. در نتیجه شرایط مالی جهانی گیمینگ نیز با تغییرات زیادی روبرو شده است.
حتی با وجود این تغییرات در قیمت، بعضی قسمت های جهان مثل ترکیه و آرژانتین با شوک بسیار زیادی در افزایش قیمت روبرو شدند. به علت اینکه ولو تصمیم گرفت قیمت فروشگاه بازی خود را از ارز این کشورها به دلار تغییر دهد. در نتیجه قیمت بازی در این کشورها افزایش بسیار زیادی داشت و باعث نارضایتی کاربران این منطقه ها شد.
چرا استیم در کشورهای آرژانتین و ترکیه افزایش قیمت داشت؟
علت این تغییر کاملاً واضح است. در این چند ساله اخیر ارز آرژانتین و ترکیه به شدت نامتعادل بودند و شرایط خوبی نداشتند. در نتیجه ارزش این ارزها نسبت به دلار به طور دائم تغییر نموده که باعث شده بود هماهنگی استیم با این ماجرا بسیار سخت شده باشد. از طرفی با توجه به اینکه ارزش این ارزها در این مدت کاهش داشته، اگر قیمت گذاری با ارز این کشورها باشد چندان برای استیم به صرفه نخواهد بود.
نارضایتی کاربران نیز واضح و منطقی است. با توجه به مهلت کمی که ولو به شرکت های ناشر داد، مانع از این شد که قیمت گذاری خود را بر اساس این منطقه ها انجام دهند. در نتیجه این شرکت ها طبق چیزی که به صورت جهانی انجام می دهند عمل نموده و قیمت بازی ها به طرز عجیبی در ترکیه و آرژانتین افزایش داشته است.
در فروشگاه استیم الگوریتم های خاصی وجود دارد که از افزایش قیمت بسیار زیاد یک بازی جلوگیری کند. با این حال این الگوریتم ها نیز نتوانستند مانع افزایش قیمت های عجیبی مثل 2900 درصد در استاردو ولی (Stardew Valley) بشوند. علت اصلی هم اینجاست که ارز رایج این کشورها کاهش بسیار زیادی داشته و برای هماهنگی با بازار جهانی این افزایش قیمت ایجاد می گردد. همینطور اینکه اگر این کاهش ارزش ادامه پیدا کند، قیمت های این عناوین بیشتر هم خواهد شد.
بحث اینجاست که تغییر قیمت با توجه به منطقه هم چیز نوی در جهانی گیمینگ نیست. این موضوع در چندین کشور دیگر هم وجود دارد ولی ترکیه و آرژانتین از این نظر اهمیت دارند که اقتصاد این دو کشور افت شدیدی در این مدت داشته است. در نتیجه ارز آن ها نیز بی ارزش شده و باعث شده که استیم در پی راهکار برای تعدیل قیمت باشد.
نکته جالب اینجاست که این تغییر قیمت در کشورهای پیشرفته نیز به طور کامل وجود دارد. به این علت که کشور آمریکا در این مدت نتوانسته تورم خود را کنترل کند و در نتیجه ارز این کشور نیز تعادل زیادی ندارد. در نتیجه کشورهای مختلف باید کوشش نمایند تا با تغییر در قیمت های خود، با آمریکا سازگار بشوند.
یک مثال کاملاً معین ارزش ارز ین (Yen)، ارز رسمی کشور ژاپن است. در این مدت ین ارزش خود را به میزان زیادی نسبت به دلار از دست داده و به یک سوم رسیده است. همین موضوع باعث شده که بازی هایی که با ین قیمت گذاری می شوند حدود یک سوم نسبت به قبل ارزش داشته باشند.
انتخاب شرکت های ناشر
شرکت های ناشر در اینجا با یک دو راهی سخت روبرو می شوند. اولین مسیر این است که این شرکت ها بپذیرند که از کشورهایی مثل ژاپن در آمد کمتری خواهند داشت و علت آن هم تغییرات ارزی است. مسیر دوم هم خارج کردن کاربران ژاپنی از سیستم قیمت گذاری بوده و قیمت ها بر اساس دلار در این کشورها اعلام گردد.
نکته اینجاست که با وجود تغییر در قیمت ها و ارزش ین، عایدی افراد تغییر ننموده است. در نتیجه با تغییر قیمت گذاری به دلار و افزایش شدید قیمت ها، کاربران بسیار زیادی از استیم و شرکت ها خارج خواهند شد. مشکل اصلی اینجاست که شرکت ها باید بین سود خالص خود و راحتی کاربران یکی را انتخاب نمایند که کار سختی است.
این مشکل تنها به کشور ژاپن ختم نمی گردد و کل جهان درگیر این ماجرا است. حال تنها پاسخی که بیشترین سود را برای شرکت ها خواهد داشت این است که قیمت ها را به شکلی مشخص نمایند که ثبات داشته باشد. در نتیجه اگر یک منطقه هم با افت شدید ارز روبرو شد، قیمت در آن تغییر نکند. شرکت های سازنده بازی یک نکته بسیار مثبت دارند و آن هم انعطاف پذیری قیمت بازی ها است. از طرفی قیمت مواد اولیه و توزیع بازی ها هم نزدیک به صفر شده و این موضوع پس از توسعه خرید دیجیتال بازی ها بیشتر هم شده است.
در کل اینکه قیمت بازی ها در منطقه ها مختلف متفاوت باشد، چیز نوی در جهانی گیمینگ نیست و همواره وجود داشته است. حال یک مشکل نو ایجاد شده که به احتمال زیاد علت اصلی این تغییر سیاست قیمت گذاری هم همین بوده است. مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از کاربران از کشورهای دیگر به فروشگاه های استیم و آرژانتین دست پیدا می کردند. در نتیجه می توانستند بازی ها را با قیمت بسیار کمتر از بازار جهانی خریداری نمایند.
این مشکل هم چیز نوی نیست و سال های زیادی بازی های مختلف از کشورهای متفاوت وارد مکان های دیگر می شدند و با قیمت های پایین تر به فروش می رسیدند. بحث اصلی اینجاست که در زمینه دیجیتال این مورد افزایش بسیار زیادی داشته است. در گذشته این مشکل بسیار کوچک بود و اهمیت خاصی برای شرکت های سازنده یا فروشگاه ها نداشت.
نکته جالب اینجاست که در گذشته وقتی شرکت ها کوشش کردند با این مشکل مبارزه نمایند، شرایط بدتر شد. برای مثال در مدت کوتاهی ریجن (Region) کنسول ها و بازی ها محدود شد که مشکل زیادی در جهانی گیمینگ ایجاد کرد و باعث شد که شرکت ها از این کار دست بکشند و این محدودیت را از بین ببرند.
فروشگاه های دیجیتال فضای خوبی را برای تغییر قیمت و تغییر منطقه برای کاربران ایجاد می نمایند. در نتیجه افراد زیادی این کار را انجام داده و بازی های خود را با قیمت بسیار کمتری خریداری می نمایند. مخصوصاً اگر این افراد به فروشگاه های کشورهای ضعیف از لحاظ مالی دست پیدا نموده و تعداد زیادی بازی را با قیمت ناچیز خریداری می کردند.
در اینترنت محتوای زیادی وجود دارد که به افراد یاری می نماید چگونه از وی پی ان های مختلف استفاده نمایند و منطقه خود را تغییر دهند. همینطور اینکه شرکت های مختلفی در جهان وجود دارد که با کارت های کشورهای دیگر خریدهای مختلف را انجام می دهند. در نتیجه این موضوع زمینه سوء استفاده از قیمت های پایین این کشورها را فراهم نموده است.
آرژانتین کشور محبوب خریداران بازی روی کامپیوتر
آرژانتین یکی از کشورهای بسیار محبوب در این زمینه بوده است. به علت اینکه در چند سال اخیر گزارش های مختلفی مبنی بر کوشش کاربران برای دستیابی به فروشگاه آرژانتین و خرید بازی به عنوان یک شهروند این کشور بدست رسیده است. نکته اینجاست که بعضی از افراد داخل این کشور نیز در این زمینه همکاری می نمایند.
استفاده از این روش کار چندان راحتی نیست. به علت اینکه شرکت ها در جریان کارهایی که این افراد انجام می دهند هستند و در نتیجه در کوششند تا موانعی مختلف طراحی نمایند. نکته اینجاست که در عین اینکه راحت نیست، چندان سخت هم نیست. به علت اینکه افراد زیادی این کار را انجام می دهند و در نتیجه تجربه افراد مختلف در اینترنت وجود دارد. از طرفی اگر شرکت ها بخواهند موانع بسیار سخت و سخت گیرانه ای را در روند خرید از این کشورها قرار دهند، افراد واقعی ساکن این کشورها نیز با سختی بسیاری روبرو خواهند شد.
در کل این روش چندان غیر منطقی به نظر نمی رسد. به علت اینکه کاربر همچنان بازی را خریداری نموده و آن را به صورت هکی دانلود نمی نماید. همینطور اینکه از درگاه کاملاً قانونی هزینه خرید بازی پرداخت شده و در نتیجه مسئله ای وجود ندارد. تنها نکته منفی اینجاست که فرد در آن کشور زندگی نمی نماید و در نتیجه نسبت به اقتصاد کشور خودش خرید انجام نمی دهد. انجام این خرید دقیقاً مثل این می ماند که شما برای مسافرت به یک کشور دیگر مثل آرژانتین بروید و هزینه کمتری برای غذا پرداخت کنید.
بحث غیر اخلاقی بودن این کار کاملاً منطقی است. با این حال اگر از لحاظ مالی به ماجرا نگاه کنید، نتیجه کاملاً برعکس است. قیمت ها در این کشورها به شکلی مشخص شده است که کاربران با دسترسی به ارز بی ارزش تر هم بتوانند بازی های مختلف را خریداری نمایند. حال افرادی که به ارزش با ارزش تر دسترسی دارند، با ارز این کشورها خرید نموده و قیمت های بسیار پایینی دریافت می نمایند. در نتیجه ضرر نسبتاً زیادی به شرکت سازنده وارد می گردد.
این موضوع برای شرکت های ناشر و سازنده بسیار ناراحت :ننده است. در نتیجه این شرکت ها در کوشش هستند تا قیمت های خود را به دلار یا یورو اعلام نمایند تا افراد نتوانند با قیمت های بسیار پایین بازی های مختلف را خریداری نمایند. مشکل دیگر اینجاست که شرکت های سازنده اکثراً به حدی دیر به فکر به روزرسانی قیمت می افتند که ضرر به شرکت وارد شده و دیگر کار خاصی نمی توانند انجام دهند.در نتیجه قیمت ها را به طور ناگهانی به دلار تغییر می أهند تا این تغییر قیمت منطقی و آسان تر بگردد. نکته جالب تر اینجاست که بسیاری از افراد که این بازی ها را از فروشگاه آرژانتین خریداری می نمایند در بخش اجتماعی استیم از قیمت بسیار پایین آن صحبت می نمایند که همین موضوع توجه سازندگان را به خود جلب نموده است.
مشکل اصلی برای کاربران ترکیه ای و آرژانتینی است. به این شکل که این افراد در میان ماجرای خرید غیرقانونی قرار گرفته و هیچ نقشی در این موضوع ندارند. در نتیجه این تغییر قیمت فقط به ضرر آن ها خواهد بود و ضرری که در آن هیچ گناهی نداشتند. مخصوصاً اینکه با توجه به تورم بسیار بالا و افت ارزش ارز این دو کشور، قیمت بازی ها قرار است به طور دائم بیشتر و بیشتر بگردد.
مشکل جایی بدتر می گردد که اگر قفل کردن منطقه ها بیشتر اجرا گردد و قوانین سخت گیرانه تر بگردد، افراد بسیار زیادی دسترسی خود را به بازی های مختلف از دست خواهند داد. در نتیجه بسیاری از گیمرها که در منطقه ها تحت تحریم هستند، نمی توانند بازی های استیم را تجربه نمایند و به همین علت مسائل زیادی برای آن ها ایجاد خواهد شد.
خشم شرکت های سازنده در خصوص خرید بازی ها با قیمت مناسب تر کاملاً منطقی به نظر می رسد ولی پاسخ آن ها باید حساب شده و دقیق باشد. در گذشته چندین بار رخ داده که شرکت های سازنده به جای اینکه مانع خرید بازی با قیمت کم یا دانلود غیرقانونی آن شوند، باعث از دست رفتن کاربران واقعی یک بازی شده و فروش آن را کاهش داده اند. در اصل افرادی که کارهای قبلی را انجام می دهند هرچه سخت گیری بیشتر بگردد، هوشمندانه تر عمل خواهند کرد.
در گذشته ما شاهد ایده های بسیار عجیب و احمقانه از طرف شرکت های سازنده و ناشر بودیم. برای مثال در دورانی که DVD وجود داشت نسخه های اصلی فیلم ها دارای چندین ویدئو در خصوص ضررهای دانلود غیرقانونی بودند. همین باعث می شد که دانلود یک فیلم منطقی تر به نظر برسد به علت اینکه این ویدئوهای بی فایده را نداشت.
همین ایده های عجیب در جهانی گیمینگ هم حضور دارد. برای مثال در گذشته DRM محافظتی که روی بازی ها قرار می دادند روی عملکرد آن اثر می گذاشت و بازی اصل بدتر از بازی که کرک شده بود اجرا می شد. همین موضوع باعث می شد که گیمرهایی که دانلود غیرقانونی نمی نمایند هم به سمت این کار ترغیب بشوند.
نتیجه این افزایش قیمت ها چیزی جز دانلود غیرقانونی بیشتر نیست
بحث اصلی اینجاست که در کشورهای توسعه نیافته قدرت مالی مردم تغییر خاصی نمی نماید. در نتیجه در منطقه های مثل آرژانتین و ترکیه با افزایش قیمت، توان خرید مردم کمتر شده و افراد کمتری بازی ها را به صورت قانونی خریداری می نمایند. با خرید کمتر بازی ها به صورت قانونی افراد بیشتر به سمت دانلود غیرقانونی آن حرکت نموده و به هرحال این عناوین را تجربه می نمایند ولی دیگر هیچ سودی برای شرکت سازنده نخواهد داشت.
افزایش قیمت و تغییر ارز اصلی خرید به دلار بیشتر آسیب را به کاربران واقعی و ساکنان این منطقه ها وارد می نماید. افرادی که از هیچ جای دیگری نمی توانند بازی ها را خریداری نمایند و با توجه به ارز کشورشان برترین روش خرید بازی همین فروشگاه استیم بود. حال با تغییر قیمت این افراد نیز به طور کامل دسترسی به بازی ها نداشته و به سمت کارهای غیر قانونی روی می آورند.
شرکت های سازنده با افزایش محدودیت ها نه تنها به سود خود آسیب می زنند بلکه مانع از انتشار بیشتر بازی خود می شوند. فردی که بازی را به صورت غیر قانونی دانلود نموده باشد در آمار استیم حضور نخواهد داشت و اصلاً در آمار خود شرکت نیز ظاهر نخواهد شد. از طرفی قیمت بازی های قانونی به حدی بالا می رود که کاربران دائمی یک عنوان نیز امکان دارد از خرید آن منصرف شده و دیگر به سمت خرید بازی های قانونی نرود و همواره عناوین مختلف را به شکل غیرقانونی از سایت های مختلف دانلود بکند.
منبع: Gamesindustry
منبع: دیجیکالا مگ