5 علت عدم گردش آب در رادیاتور ماشین

به گزارش وبلاگ شماره 3443، عدم گردش آب در رادیاتور ماشین باعث ایجاد بعضی مسائل جدی از جمله گرفتگی موتور می گردد. گرمای بیش ازحد می تواند باعث ترک خوردن واشر یا مسائل دیگری گردد که تعمیر آن پرهزینه خواهد بود.

5 علت عدم گردش آب در رادیاتور ماشین

دلایل زیادی برای عدم گردش آب در رادیاتور ماشین وجود دارد و این مشکل می تواند به دلیل انسداد رادیاتور، مسائل شیلنگ، نشتی، خرابی ترموستات، پایین بودن مایع خنک نماینده یا مسائل پمپ آب باشد.

در این مقاله به دلایل رایج عدم گردش آب در رادیاتور ماشین در وسایل نقلیه و بعلاوه نحوه تشخیص دقیق مشکل خواهیم پرداخت. بعلاوه به شما نشان خواهم گفت که چگونه خودتان مسائل مربوط به نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین را برطرف کنید.

نکات کلیدی

  • کولنت، ترموستات، پمپ آب، رادیاتور، فن و درپوش اجزای اصلی سیستم خنک نماینده موتور خودرو هستند.
  • وجود نشتی و گرفتگی در رادیاتور، رایج ترین دلایل عدم گردش آب در رادیاتور ماشین محسوب می شوند.
  • اگر پمپ آب از کار بیفتد، مایع خنک نماینده را به وسیله موتور و رادیاتور به گردش در نمی آورد.

آنالیز دلایل عدم گردش خنک نماینده رادیاتور ماشین

اجزای زیادی در سیستم خنک نماینده خودرو وجود دارد که برای گردش مایع خنک نماینده کار می نمایند. اگر یک یا چند قطعه از کار بیفتد می تواند باعث ایجاد یک سری مسائل مانند عدم گردش آب در رادیاتور ماشین گردد. این مشکل به گرم شدن بیش ازحد موتور منجر خواهد شد.

آگاهی از علائم مربوط به دلیل سرد بودن رادیاتور ماشین و نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین می تواند در شناسایی دلیل گردش نکردن مایع خنک نماینده یاری کند. قبل از همه باید بدانیم که خرابی ترموستات می تواند دلیل اصلی عدم گردش آب در رادیاتور ماشین باشد.

خدمات خودرو در محل را از کارشناسان کاربلد وبلاگ شماره 3443 بخواهید!

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و برطرف خرابی ها
  • برق و باتری خودرو
تعمیر خودرو با وبلاگ شماره 3443

خدمات خودرو در محل را از کارشناسان کاربلد وبلاگ شماره 3443 بخواهید!

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و برطرف خرابی ها
  • برق و باتری خودرو
تعمیر خودرو با وبلاگ شماره 3443

مشکل ترموستات موتور شایع ترین دلیل عدم گردش مایع خنک نماینده است. یکی دیگر از دلایل عدم گردش آب در رادیاتور ماشین وجود نوعی انسداد در رادیاتور است. این انسداد می تواند دلیل سرد بودن رادیاتور ماشین باشد چون مانع جریان مایع خنک نماینده می گردد.

چه چیزی باعث عدم گردش آب در رادیاتور ماشین می گردد؟

دلایل زیادی را می توان به عدم گردش مایع خنک نماینده در رادیاتور ماشین مربوط دانست. ابتدا باید آنالیز کنید که آیا پروانه پمپ آب شکسته یا خورده شده است. بعلاوه باید تسمه دینام را چک کنید. خرابی ترموستات رادیاتور هم می تواند دلیل نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین باشد.

بنابراین این مسائل می توانند دلایل عدم گردش آب در رادیاتور ماشین باشند. باید قبل از هر کاری این مسائل را یک به یک آنالیز کنید تا بدانید دلیل واقعی چیست و چه کاری می توانید در خصوص آن ها انجام دهید.

نحوه تشخیص مسائل سیستم خنک نماینده

احتمالا زمانی که برای اولین بار متوجه بالا رفتن دما در وسیله نقلیه خود شدید، در حال رانندگی در جاده یا پشت چراغ قرمز بودید. حتی ممکن است متوجه خروج بخار از زیر کاپوت ماشین خود هم شده باشید. همه این ها علائم داغ شدن موتور به دلیل عدم گردش آب در رادیاتور ماشین است.

اگر احساس می کنید مسئله ای در سیستم خنک نماینده وسیله نقلیه شما وجود دارد با ما همراه باشید. دانستن اینکه چه چیزی را باید آنالیز کنید، می تواند در شناسایی این مشکل و حتی تعمیر آن به شما یاری کند.

مرحله 1: سیستم خنک نماینده خودروی خود را بشناسید

سیستم خنک نماینده در وسیله نقلیه شما به گونه ای طراحی شده که موتور را در دمای ثابت نگه دارد. رادیاتور ماشین پس از گرم شدن موتور، از گرم یا سرد شدن بیش ازحد آن جلوگیری می نماید.

سیستم خنک نماینده از چندین جزء اصلی تشکیل شده است که هر کدام وظایف متفاوتی را انجام می دهند. هر یک از اجزا برای کارکرد موتور در دمای صحیح ضروری هستند. کولنت، ترموستات، پمپ آب، رادیاتور، فن و درپوش اجزای اصلی سیستم خنک نماینده موتور خودرو هستند.

مرحله 2: مشکل را شناسایی کنید

زمانی که هر یک از اجزاء بالا خراب گردد، ممکن است یک سری مسائل رخ دهد. دانستن علائم ناشی از عدم گردش آب در رادیاتور ماشین می تواند در شناسایی مشکل یاری کند.

خرابی ترموستات شایع ترین دلیل گرمای بیش ازحد و دلیل کاهش آب رادیاتور خودرو است. شاید بپرسید در صورت خرابی ترموستات آیا رادیاتور ماشین قابل تعمیر است؟ پاسخ این سوال به نوع خرابی بستگی دارد.

برای آنالیز مقدار خرابی ترموستات که به نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین منتهی می گردد، مراحل ذیل را انجام دهید:

  • وسیله نقلیه خود را روشن کنید و اجازه دهید موتور گرم گردد.
  • کاپوت را باز کنید و شیلنگ های بالا و پایین رادیاتور را روی خودرو پیدا کنید.
  • دمای شیلنگ های رادیاتور را آنالیز کنید. زمانی که موتور آغاز به گرم شدن بیش ازحد کرد، از دماسنج استفاده نموده و دمای هر دو شیلنگ رادیاتور را آنالیز کنید.

اگر فکر می کنید شیلنگ های رادیاتور به تعویض احتیاج دارند، از تکنسین معتبر بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

به آنالیز دمای هر دو شیلنگ ادامه دهید. اگر موتور آغاز به گرم شدن بیش ازحد کرد و هر دو شیلنگ رادیاتور سرد هستند یا فقط یکی گرم است، ترموستات باید تعویض گردد. خرابی یا نشتی شیلنگ های ترموستات را می توان دلیل سرد بودن رادیاتور ماشین دانست.

برای خدمات خودرو در محل از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

مرحله 3: گرفتگی رادیاتور را آنالیز کنید

زمانی که رادیاتور مسدود می گردد جریان مایع خنک نماینده را محدود می نماید. اگر از بیرون مسدود گردد، جریان هوا را به وسیله رادیاتور محدود می نماید و باعث داغ شدن موتور خودرو می گردد. برای آنالیز انسداد که به عدم گردش آب در رادیاتور ماشین منجر می گردد، این مراحل را دنبال کنید:

  • ماشین خود را پارک کنید. اجازه دهید موتور خنک گردد و کاپوت را بالا بزنید.
  • درپوش رادیاتور را بردارید و در پی زباله یا آلودگی در داخل رادیاتور باشید.
  • گرفتگی از بیرون را آنالیز کنید.
  • جلوی رادیاتور را آنالیز کنید و در پی هرگونه زباله ای باشید که بیرون رادیاتور را مسدود نموده است.

اگر رادیاتور از داخل گرفتگی داشته باشد، باید تعویض گردد. اگر از بیرون مسدود شده باشد، معمولاً می توانید آن را با هوای فشرده یا شلنگ تمیز کنید.

مرحله 4: نشت سیستم خنک نماینده را آنالیز کنید

نشتی در سیستم خنک نماینده دلیل کاهش آب رادیاتور خودرو و گرم شدن بیش از حد موتور است. هرگونه نشتی باید تعمیر گردد تا از آسیب جدی به موتور خودرو جلوگیری گردد. برای آنالیز نشتی مراحل زیر را انجام دهید:

  • وسیله نقلیه خود را پارک کنید و اجازه دهید موتور خنک گردد.
  • درپوش فشار سیستم خنک نماینده را بردارید و آن را کنار بگذارید.
  • کمی فشار وارد کنید. با استفاده از تستر فشار سیستم خنک نماینده، به سیستم خنک نماینده فشار وارد کنید.
  • با اعمال فشار به سیستم، تمام اجزای سیستم خنک نماینده را از نظر نشتی آنالیز کنید.
  • مایع خنک نماینده را به سیستم اضافه کنید. اگر با فشارسنج نشتی پیدا نشد، تستر را بردارید و مایع خنک نماینده را به سیستم اضافه کنید.
  • درپوش رادیاتور را برگردانید و موتور را روشن کنید.
  • نشتی مایع را آنالیز کنید. قبل از آنالیز نشتی اجازه دهید موتور برای مدتی کار کند.

مرحله 5. درپوش فشار سیستم خنک نماینده را آنالیز کنید

زمانی که درپوش رادیاتور فشار مناسب را نگه نمی دارد، مایع خنک نماینده می جوشد. همین اتفاق باعث گرم شدن بیش ازحد موتور و عدم گردش آب در رادیاتور ماشین می گردد. برای آنالیز این مشکل مراحل ذیل را انجام دهید:

  • وسیله نقلیه خود را پارک کنید و اجازه دهید موتور خنک گردد.
  • درپوش فشار را از سیستم خنک نماینده باز نموده و کنار بگذارید.
  • با استفاده از تستر فشار سیستم خنک نماینده، درپوش را تست کنید و ببینید آیا فشار ذکرشده روی درپوش را حفظ می نماید یا خیر.
  • اگر فشار را تحمل نمی نماید، باید تعویض گردد.

اگر آزمایش فشار درپوش رادیاتور برایتان سخت است، با مکانیک خبره تماس بگیرید تا آزمایش فشار را برای شما انجام دهد. کارشناسان خبره وبلاگ شماره 3443 به این منظور در کنار شما هستند.

مرحله 6. پمپ آب معیوب را آنالیز کنید

اگر پمپ آب از کار بیفتد، مایع خنک نماینده را به وسیله موتور و رادیاتور به گردش در نمی آورد. این عدم گردش آب در رادیاتور ماشین باعث گرم شدن بیش ازحد موتور می گردد. برای اطمینان از نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین این مراحل را دنبال کنید:

  • وسیله نقلیه خود را پارک کنید و صبر کنید تا موتور خنک گردد.
  • درپوش فشار را از سیستم خنک نماینده جدا کنید و کنار بگذارید.
  • آنالیز کنید که آیا مایع خنک نماینده در حال گردش است یا نه.
  • موتور را روشن کنید. زمانی که موتور گرم است، مایع خنک نماینده را در سیستم خنک نماینده نگاه کنید تا ببینید آیا در حال گردش است یا خیر.
  • پمپ آب را به صورت چشمی آنالیز کنید. خرابی پمپ آب گاهی اوقات علائم نشتی مانند خیسی یا خطوط سفید یا سبز روی آن را نشان می دهد.

بیشتر مسائل سیستم خنک نماینده را می توان با انجام یک یا چند مورد از این تست ها شناسایی کرد. بعضی مسائل به آزمایش بیشتر با سایر ابزارهای تشخیصی احتیاج دارند.

بیشتر بخوانید: اقدامات ایمنی لازم در صورت آتش گرفتن خودرو

جمع بندی

بیشتر خودروها دارای سیستم های خنک نماینده هستند که از مایع خنک نماینده استفاده می نمایند. زمانی که مایع از موتور داغ عبور می نماید، گرما را جذب نموده و در این فرآیند موتور خنک می گردد. سپس مایع خنک نماینده از رادیاتور عبور می نماید؛ جایی که با جریان هوا به وسیله توری خنک می گردد.

در این میان عدم گردش آب در رادیاتور ماشین می تواند مسائل زیادی را برای خودروی شما ایجاد کند. این مشکل به دلایل مختلفی از جمله خرابی ترموستات، معیوب بودن پمپ آب، ایراد در درپوش فشار و نشتی رادیاتور ایجاد می گردد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با دلایل نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین و روش های حل این مشکل آشنا کنیم. با این حال بهتر است برای تعمیر رادیاتور یا ترموستات از تعمیرکار حرفه ای یاری بگیرید. وبلاگ شماره 3443 با بیش از 70000 کارشناس کاربلد، برای برطرف مسائل خودرو همراه شما خواهد بود.

منبع: آچاره

به "5 علت عدم گردش آب در رادیاتور ماشین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت عدم گردش آب در رادیاتور ماشین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید