تأخیر مجدد اکران جیمز باند صنعت سینما را به زانو درآورد
به گزارش وبلاگ شماره 3443، هم زمان با انتشار خبر تأخیر مجدد اکران فیلم سینمایی زمانی برای مردن نیست (No Time To Die ) که از معدود امیدهای باقی مانده چرخه اکران در سال میلادی 2020 بود، گروه سینه ورلد (Cineworld Group) تأیید کرده که سینماهای ریگال (Regal Cinemas) را در ایالات متحده و بریتانیا موقتا تعطیل خواهد کرد.
سینماهای ریگال پس از مجموعه سینماهای ای ام سی (AMC Theatres) بزرگترین مجموعه سینمایی در ایالات متحده آمریکا است و تعطیلی آن ضربه ای بسیار بزرگ به این صنعت در نظر گرفته می شود.
در بیانیه اخیر این گروه سینمایی آمده: در پاسخ به چشم انداز پیش رو که به شکل فزاینده ای چالش برانگیز است و شرایط تعطیلی پایدار بازارهای اصلی به دلیل همه گیری ویروس کرونا، گروه سینه ورلد تأیید می کند که به شکل موقت عملیات تمام 536 سالن مجموعه ریگال در آمریکا و 127 سالن سینه ورلد و پیکچرهاوس در بریتانیا را از روز پنجشنبه 8 اکتبر 2020 متوقف خواهد کرد.
این گروه بزرگ سینمایی در بخشی دیگر از دشواری این تصمیم می گوید: این تصمیم به آسانی اتخاذ نشده و هر آنچه از دستمان بر می آمد برای حمایت از بازگشایی مجدد ایمن و پایدار در همه بازارها انجام دادیم؛ از جمله این اقدامات می توانیم به در نظرداشتن و حتی فراتر رفتن از استانداردهای بهداشتی در سالن هایمان و همکاری سازنده با نهادهای نظارتی و شرکای صنعتی جهت جلب مجدد اعتماد عمومی اشاره کنیم. سینه ورلد بررسی شرایط را با دقت ادامه می دهد و هرگونه برنامه آینده برای از سرگیری فعالیت در بازارهای مختلف را در زمان مناسب اعلام می کند.
بر اساس این بیانیه تصمیم فوق با توجه به بسته ماندن اجباری بخش مهمی از سالن های سینما در آمریکا بویژه در نیویورک اتخاذ شده است. بسته شدن کامل سالن های گروه بزرگ سینه ورلد به معنای بیکاری 45 هزار نفر از فعالان صنعت سینما خواهد بود.
تصمیم سینه ورلد درست چند روز پس از اعلام تأخیر مجدد اکران فیلم سینمایی زمانی برای مردن نیست و انتقال آن به سال 2021 اعلام شد. جدیدترین قسمت از مجموعه جیمز باند که سابقه ای طولانی و عجیب و غریب در به تأخیرافتادن زمان اکران دارد و در طول ساختش هم با موانع متعددی روبه رو بوده این بار به دلیل ویروس کرونا و شرایط فعلی صنعت سینمای آمریکا دوباره با تعویق تاریخ اکران روبرو شده؛ تولیدکنندگان این اثر تصمیم گرفته اند به هیچ وجه ریسک نکنند و اکران این اثر سینمایی با بازی دنیل کریگ را به تاریخ 2 آوریل سال 2021 منتقل کردند.
پیش از این برخی از تحلیلگران معتقد بودند توفیق نیافتن فیلم سینمایی انگاشته (Tenet) جدیدترین اثر کریستوفر نولان در اکران داخلی ایالات متحده تأثیر چندانی برسرنوشت جیمز باند جدید نخواهد داشت چرا که این فیلم تا حد زیادی بر اکران بین المللی متکی است.
با این حال بسته ماندن مجموعه های سینمایی بزرگ در نیویورک و لس آنجلس که دو بازار بزرگ سینمایی آمریکا در نظر گرفته می شوند و خیز مجدد کرونا در اروپا افق تیره و تاری را پیش روی استودیوها قرار داده و آن ها را به چنین تصمیمی سوق داده است.
در عین حال می دانیم که فیلم زمانی برای مردن نیست با بودجه ای بیش از 200 میلیون دلار ساخته شده و برای هزینه های تبلیغات هم باید دست کم چند ده میلیون دلار دیگر خرج کند. به این ترتیب استودیو که نمی خواهد با چنین هزینه سنگینی دست به ریسک بزند تا بیشترین حد ممکن محافظه کار شده است.
با حذف زمانی برای مردن نیست از چرخه اکران، فیلم بزرگ بعدی انیمیشن روح (Soul) خواهد بود اما گفته می شود که دیزنی قصد دارد این اثر را هم همچون مولان (Mulan) به شبکه دیزنی پلاس منتقل کند. با انتقال مولان به سرویس دیزنی پلاس، عقب افتادن اکران عمده آثار مهم و ناکامی نسبی انگاشته در عمل تأخیر مجدد اکران زمانی برای مردن نیست تیر خلاصی بود که به صنعت بحران زده سینما در آمریکا و جهان زده شد.
البته هنوز دو فیلم زن شگفت انگیز 1984 (Wonder Woman 1984 ) و تل ماسه (Dune ) جهت اکران در ماه دسامبر سال میلادی جاری باقی مانده اند اما اصلا بعید نیست با نزدیک شدن به این تاریخ تولیدکنندگان این آثار هم ترجیح دهند اکران آن ها را به سال آینده موکول کنند.
در روزهای گذشته برخی از منابع نزدیک به سالن داران در مصاحبه هایی از سیاست های فرمانداران ایالت هایی چون نیویورک انتقاد کرده اند و ممکن است تصمیم به تعطیلی گسترده سالن ها نوعی اعتراض نسبت به همین تصمیمات باشد. صاحبان سالن های سینما معتقدند در شرایطی که در برخی ایالت ها رستوران ها، باشگاه های ورزشی و برخی اماکن پرخطر دیگر تعطیل نشده اند دلیل تعطیلی گسترده سینماها غیرقابل درک است.
به شکلی خاص تعطیلی سالن ها در نیویورک برای سالن داران و دست اندرکاران سینما دارای اهمیت ویژه است. سوای اینکه نیویورک یک بازار بزرگ و کلیدی را تشکیل می دهد، در عمل بخش مهمی از منتقدان و چهره های مهم صنعت سینمای آمریکا هم در این شهر حضور دارند. در واقع می توان ادعا کرد نیویورک تأثیر بسیاری در سلیقه سازی و جهت دهی افکار عمومی در حوزه سینما دارد و بسته ماندن سالن های این ایالت ضربه بزرگی به سینمای ایالات متحده آمریکا زده است.
در حال حاضر می دانیم که مذاکرات لابی های مختلف سینمایی با فرماندار نیویورک ادامه دارد تا شاید نگاه او نسبت به بازگشایی سالن ها تغییر کند اما فعلا مصالح مربوط به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نسبت به منافع اقتصادی کسب وکارهای حوزه سینما در اولویت قرار داشته است. برخی از لابی گران صنعت سینما معتقدند در صورت تغییر نگاه فرمانداران برخی ایالت های کلیدی همچون نیویورک ممکن است نگاه استودیوها هم نسبت به اکران آثارشان در ماه های باقی مانده از سال میلادی 2020 تغییر کند.
- باکس آفیس هفته؛ فیلم انگاشته نولان قربانی سینماهای آمریکا شد